6 vanliga vanor som kan skada dina friska tänder

Leendet är bland det första som vi lägger märke till hos en människa och friska tänder gör det möjligt för oss att äta, le och prata. Därför är det viktigt att vi gör allt vi kan för att bevara våra tänder friska, utan att skadar dem i processen. Även vanor som vi förknippar med god munhälsa kan skada tänderna om de utförs på fel sätt.

Nedan kan du läsa om de 6 vanligaste misstagen människor gör som kan skada tandhälsan.

1. Du använder dina tänder som redskap

En gång i tiden när människan saknade redskap, använde hon sina tänder som hjälpmedel. Än idag är det vanligt att vi använder våra tänder när vi till exempel försöker öppna förpackningar eller knäcka nötter. Detta orsakar slitage på tänderna som med förvärras med tiden om du inte lyckas bryta denna vana i tid.

Framtändernas skär, som vi ofta tar till när vi ska öppna förpackningar, är tunna och slits lätt. Om du har som vana att ta till tänderna som redskap kan de så småningom börja flisa sig och nötas ned. Försöker du knäcka nötter eller liknande med de bakre tänderna, riskerar du att dina tänder spricker.

Även ovanor som att tugga på pennor och andra hårda föremål kan leda till tandslitage.

2. Du borstar tänderna för hårt

De flesta svenskar är medvetna om att man bör borsta tänderna varje dag med fluortandkräm för att bevara tänderna friska. Men borstar du tänderna oftare än två gånger per dag, riskerar du att skada såväl emaljen som tandköttet. Har du felaktig tandborstteknik och borstar för hårt kommer skadorna som ett brev på posten, och än värre blir det om du använder en hård tandborste.

Det krävs inte en hård tandborste för att få tänderna rena, inte heller behöver du applicera hårt tryck. Tvärt om! Tänderna blir faktiskt renare om du borstar med en mjuk tandborste och endast applicerar ett lätt tryck. Då håller sig stråna på tandytan istället för att spreta utåt, som de gör när du trycker för hårt, dessutom slits inte borsten lika fort.

3. Du rengör inte mellan tänderna på rätt sätt

Du kan skada ditt tandkött när du rengör mellan tänderna om du inte är försiktig.

När du använder tandtråd ska du såga ned med tandtråden varsamt mellan tänderna. Om du bara trycker ned tråden och sågar frenetiskt fram och tillbaka riskerar du att orsaka skärsår i tandköttet.

Här kan du läsa mer om hur du använder tandtråden på rätt sätt.

Använder du mellanrumsborstar är det viktigt att du väljer rätt storlek. Det ska vara lätt motstånd när den glider in mellan tänderna, men du ska inte behöva pressa in den får hårt så att metallen skrapar mot tänderna. En för stor mellanrumsborste kan med tiden orsaka skador på tänderna, då metallen hela tiden skrapar mot tanden.

Här kan du läsa mer om hur du använder mellanrumsborste på rätt sätt.

4. Du ignorerar tecken på tandgnissel

Vaknar du ofta med huvudvärk och spända käkar? Det kan vara ett tecken på att du gnisslar eller pressar tänderna på natten eller under dagen. Förutom huvudvärk och problem med käkar och käkleder kan tandgnissel leda till att tänderna nöts ner, medan tandpressning kan leda till sprickor i tänderna.

En god idé i detta läge är att skaffa en bettskena i hårdplast som du låter tillverka hos tandläkaren. En sådan skena är anpassad efter ditt bett och kommer att avlasta dina tänder under natten. Bettskenor som du till exempel kan köpa på apoteket i mjukplast är inte anpassade efter ditt bett, och kan till och med förvärra besvären.

5. Du tuggar tuggummi ofta

Frenetiskt tuggummituggande kan leda till käkledsbesvär, därför är det viktigt att inte tugga för ofta och för intensivt. Känner du ömhet i käkleder och/eller kåkmuskler är det dags att sluta tugga. Det är dessutom viktigt att alltid välja sockerfritt tuggummi, annars ökar risken för karies (hål i tänderna).

6. Du äter mycket frukt eller dricker sura drycker

Frukt juicer och smoothies förknippas ofta med hälsa och anses vara fullspäckade med vitaminer, men de innehåller också mycket socker och är dessutom sura. Läskedrycker innehåller i bästa fall inget socker, med de har fortfarande lågt pH-värde som fräter på emaljen.

Syran från läsk eller sura frukter leder så småningom till att emaljen luckras upp, vilket orsakar så kallade erosionsskador. För att minska skaderisken från sura drycker ska du svälja direkt. Ju mindre tänderna exponeras till syran desto bättre, alternativt kan du dricka ur ett sugrör. Du kan även skölja munnen med vatten efteråt, för att neutralisera syran.

För att undvika tandslitage ska du vänta minst 30 minuter med att borsta tänderna efter att du har konsumerat någonting surt, annars riskerar du att skada emaljen.

 

Vill du veta mer om hur du kan påverka din munhälsa i positiv riktning och tycker om långa inlägg, klicka här.