Kosten är viktig för tandhälsan

Även om en god munhygien är viktig för att hålla tänderna friska, så spelar även kosten en viktig roll. Innan socker blev lättillgängligt för allmänheten var kariessjukdomen relativt ovanlig. När sockret kom till Europa på 1100-talet var det en exklusiv produkt som endast de rika i samhället hade tillgång till. Därför skulle man kunna säga att karies var en sjukdom som främst drabbade samhällets överklass. Under 1800-talet blev socker alltmer tillgängligt för allmänheten, i takt med att priset på socker sjönk. Idag har socker blivit en billig handelsvara som de flesta har råd med, och är inte längre en exklusiv produkt. Socker finns i stor mängd i billig mat och godis som ofta kan köpas till rabatterade priser. Kariessjukdomen drabbar därför människor med sämre ekonomi hårdare. Det har blivit dyrt att äta sunt.  Att ha kunskap om innehåll i matvaror och hur det påverkar kroppen är viktigt, då kan du kan göra klokare val.

Vad händer med sockret i munnen?

Bakterier som finns i din mun omvandlar sockret i kosten till syra. Vissa bakterier i munnen använder socker för att överleva och föröka sig. Tänk på att kolhydrater och laktos är sockerarter. När bakterier släpper ut syra i munnen, utsätts dina tänder för ett syraattack. Det blir en sur miljö i munnen som leder till att dina tänder släpper ifrån sig mineraler varje gång du äter. Detta innebär att dina tänder blir svagare efter varje måltid, men tar upp mineraler från saliven när pH-värdet i munnen har stigit igen. Detta tar ca 2-3 timmar.

Hur kan du förbättra dina kostvanor?

1.     Låt tänderna vila

Det är inte bara valet av kost som spelar roll, utan hur ofta du äter är av ännu större vikt. Om du småäter ofta får inte dina tänder den tid de behöver för att ta upp förlorade mineraler, då de frekvent utsätts för nya syraangrepp som leder till att tänderna urlakas. Om tänderna utsätts för upprepade syraangrepp leder det så småningom till att det blir karies, hål i tänderna. Detta kallas ibland också för tandröta, därför att det kan ses som en förruttnelseprocess.

Låter du tänderna vila minst två timmar mellan varje måltid hinner emaljen absorbera upp mineraler från saliven och därmed återuppbygga sig. Tänk på att allt du stoppar i munnen, hur litet det än är, startar ett syraattack. Under viloperioden bör du endast dricka vatten. Det är det enda som är neutralt för tänderna.

2.     Undvik sådant som klibbar sig fast

Mat eller godis som har en tendens att hänga kvar på tänderna, innebär en högre risk än hårdare kost som inte klibbar. Det mesta hamnar dock under kategorin godis och snabbmat. Popcorn, chips och majspuffar är också godis, även om det inte smakar sött. Popcorn kilar sig fast mellan tänderna, medan chips och majspuffar klibbar sig fast. Dessa produkter innehåller stärkelse som bryts ner till socker av enzymer i saliven. I och med att de sitter fast på tänderna utgör de sockerreservoarer för bakterierna som hela tiden producerar syra.

3.     Lördagsgodis

Begreppet lördagsgodis växte fram ur Vipeholmsstudien, en omfattande och omstridd svensk studie som utfördes 1945 -1955, som har bidragit med kunskap om sockrets påverkan på tandhälsan. Då konstaterades bland annat att det är mindre skadligt att konsumera en större mängd godis en dag i veckan, än att äta en mindre mängd godis under veckans alla dagar. Därför är det än idag ett sunt riktmärke för godisätande. Detta gäller givetvis även vuxna, även om barns tänder lättare drabbas av karies.

4.     Välj mat med lite socker

Ju mer socker eller snabba kolhydrater din kost innehåller, desto mer syra kommer att bildas. Denna typ av kost gynnar också en bakterieflora som inte är sund för dina tänder, och leder till att det bildas mer bakteriebeläggningar i snabbare takt. Dessa bakteriebeläggningar kallas för plack, så länge de är mjuka och går att borsta bort. Om du inte får bort placket från tänderna genom noggrann tandborstning och tandtrådning kan det så småningom förkalkas och bli tandsten, vilket du inte kan borsta bort själv.

Kom ihåg att frukt och mjölk, som normalt anses vara nyttigt, också innehåller socker och kan påverka din tandhälsa negativt om de intas alltför frekvent.

Det är viktigt att ha i åtanke att det i första hand är frekvensen som spelar en viktig roll för kariesutvecklingen. Därför bör du undvika att småäta.

5.     Testa och känn skillnaden

Du kan göra ett experiment för att känna skillnaden i munnen mellan olika typer av kost. Borsta först tänderna noga och känn efter hur det känns med tungan när tänderna är rena. Det är viktigt att veta hur det känns när det verkligen är rent för att kunna bedöma och jämföra skillnaden mot när det inte är rent. Ät sedan något som innehåller mycket socker, till exempel godis. Hur känns det då i munnen? Märker du hur det blir surare i munnen? Så småningom kommer du kunna känna att tänderna inte längre är lena som de var efter tandborstningen. Istället känns de nu lite ”luddiga”. Detta beror på att en matta av bakterier har vuxit till sig på tänderna, ungefär som mossa på en sten.

En annan dag kan du göra om experimentet. Denna gång genom att äta mat som innehåller lite socker och snabba kolhydrater. Hur känns det då i munnen? Känner du samma sura miljö i munnen som efter att du åt sockerrik kost? Eller känns det fräschare och mindre “luddigt”?

Genom att göra en sådan jämförelse kan du bli mer medveten om hur din kost påverkar miljön i din mun och därigenom din tandhälsa.

Har du frågor angående kost och munhälsa kan du ställa dem här nedan, eller skriva ett direktmeddelande under sidan Kontakt. Du kan även ställa frågor och följa Tandkollen på Facebook.