Vanor påverkar din munhälsa

Kunskaper om munhygien och kost är viktiga faktorer för att bevara tänderna friska, men i slutändan är din munhälsa beroende av dina vanor. Det räcker inte med att ha kunskap, utan det gäller faktiskt att omsätta kunskapen i praktiken. Dina tänder blir inte friskare av att tandtråden står oanvänd i badrumsskåpet. Regelbundna besök hos tandläkare eller tandhygienist är en bra insats, men de kommer inte göra jobbet åt dig. Det är ditt jobb och ditt ansvar, och det är just dina dagliga vanor som kommer att göra skillnad.

Nedan följer de vanor som påverkar din munhälsa mest:

Vanan att borsta tänderna noga två gånger per dag och vanan att rengöra mellan tänderna varje dag

Rena tänder är A och O för en god munhälsa. Att upprätthålla en god munhygien varje dag är därför avgörande för att hålla tänderna friska. Självklart är tekniken viktig, men att du faktiskt gör det varje dag är minst lika viktigt. Tänk på att du inte får rent mellan tänderna enbart med tandborste. Det krävs att du kompletterar med tandtråd eller en mellanrumsborste. Och nej, det tar inte lång tid. En eller två extra minuter kan vara värt att offra för munhälsans skull.

Mer om munhygien kan du läsa här.

Rök- och snusvanor har stor påverkan på din tandhälsa

Rökning och snus skadar munhälsan på olika sätt. Rökning har stark koppling till tandlossning och försämrar även läkningsförmågan i munnen. Detta innebär att rökare svarar sämre på behandling av tandlossningssjukdom än ickerökare (1). Snus fräter på munslemhinna och tandkött, vilket med tiden kan leda till omfattande irreversibla skador (2). Både rökning och snus kan öka tandstensbildningen och missfärgar tänderna.

Kostvanor

Kostvanor handlar både om vad du äter och hur ofta du äter. En sockerrik kost ökar risken för karies (hål i tänderna). Det är inte alltid helt uppenbart vad som är sockerrikt, då det förekommer en hel del dolt socker i många livsmedelsprodukter. Frekvensen spelar också en viktig, om inte viktigare, roll. Småätande leder till att tänderna frekvent utsätts för syraangrepp, vilket ökar risken för karies.

Mer om hur kosten påverkar tandhälsan kan du läsa här.

Dryckesvanor

Dryckesvanor hänger ihop med kostvanor. Det är viktigt att se upp med sockerinnehåll och hur ofta du dricker sådant som innehåller socker.

Det är även viktigt att vara försiktig med sura drycker, då de fräter på tändernas emalj. Hur du dricker spelar roll, och du bör eftersträva att drycken har så lite kontakt med tänderna som möjligt. Sura drycker bör sväljas ner direkt, inte hållas kvar i munnen innan de sväljs. Har du redan tunn emalj är ett tips att dricka sura och söta drycker med sugrör, och svälj direkt. Skölj med vatten efteråt.

Även alkohol innehåller mängder med socker, som innebär en ökad kariesrisk vid frekvent intag. Frekvent och långvarig alkoholkonsumtion kan dessutom öka risken för cancer i munhålan (3).

Alla dessa vanor påverkar munhälsan i någon form, och de flesta av oss har nog både en och annan ovana som ökar vår risk för sjukdom i munnen.

Låt dig inte luras av dig själv

När det kommer till vanor är vi ganska duktiga på att lura oss själva. Vi hittar ursäkter för varför vi inte kan göra nödvändiga förändringar. Vanor är svåra att ändra, men de går att ändra med lite vilja, insikt och uthållighet.

Ibland kan små förändringar göra en stor skillnad för munhälsan. Detta gäller åt båda hållen. Har du exempelvis vanor som inte gynnar munhälsan och samtidigt beslutar dig för att sluta använda fluortandkräm, kan det påverka din tandhälsa negativt. Det handlar om att ha balans mellan försvars- och angreppsfaktorer. Har du inte de bästa skyddsfaktorerna, och dessutom är muntorr, då har vi ett recept för en potentiell katastrof.

När det gäller kost och dryck är vi ofta omedvetna om vad vi egentligen stoppar i oss, och hur ofta vi gör det. Det bästa är att, i detta fall, inte lita på sin egen övertygelse om hur verkligheten förhåller sig, utan att under en vecka upprätta en kostdagbok. Där skriver du upp allt du äter och dricker varje dag, samt när du gör det. Då kan du se hur det verkligen ligger till, och kan då göra nödvändiga förändringar.

Är du nikotinberoende och funderar på att sluta röka eller snusa, finns det hjälp att få. Ett alternativ är Sluta-Röka-Linjen som är en kostnadsfri telefonstödslinje. Dit kan du vända dig för att få stöd och råd av kvalificerade tobaksavvänjare.

Att borsta tänderna två gånger per dag med fluortandkräm är det minsta du kan göra för din tandhälsa. Har du inte vanan att rengöra mellan tänderna kan du börja införa det stegvis. Börja med tre gånger i veckan. När du har gjort det till en vana kan du gradvis öka på användningen. Du kommer inte vilja hoppa över tandtråden eller mellanrumsborsten, när du märker hur mycket fräschare det känns i munnen efteråt.

I slutändan är det en avvägning du själv måste göra. Vad är du beredd att göra för att dina tänder ska förbli friska? Kom dock ihåg att ingen annan än du själv kan åstadkomma dessa förändringar. Vi inom tandvården kan bara visa dig vägen.

Tveka inte att kontakta Tandkollen om du har frågor! Antingen via kontaktsidan eller på Facebook. Du kan även lämna en kommentar i fältet nedan.

Källor:

  1. SBU. Kronisk parodontit – prevention, diagnostik och behandling. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU); 2004. SBU-rapport nr 169. ISBN 91-87890-96-8.
  2. Kharazmi M, Carlsson AP, Hallberg P, Modig M, Björnstad L, Hirsch JM. Surgical approach to snus-induced injury of the oral mucosa. J Oral Sci. 2014 Mar;56(1):91-4.
  3. Baan R, Straif K, Grosse Y, Secretan B, El Ghissassi F, Bouvard V, et al. Carcinogenicity of alcoholic beverages. Lancet Oncol. 2007 Apr; 8(4):292-3.